Guernsey - English Riviera Rally 2011

Det mesta kan man ha kontroll på under ett rally, men inte väder eller bilmotorer! I det första fallet var vi lyckligt lottade och hade fint väder under alla dagarna, tyvärr under de sista dagarna var det ett par bilar som "inte fungerade till belåtenhet", så det blev verkstadsvistelse på slutet. Dock med lyckligt (men kostsamt) slut.

När färjan från Poole ankom kajen i St Peter Port, fanns vi på plats med medlemmar av den lokala bilklubben, Guernsey Old Car Club (GOCC), för att möta, de något medtagna, rally deltagare. Vattnet på Engelska Kanalen kan vara ganska våldsamt ibland och det hade dessa passagerare fått kännas av!

Nåväl, snart glömt, när vi satte av i konvoj, guidade av folk med lokalkännedom, längst de smala, krokiga vägarna tvärs över ön till Peninsula Hotel, där vår bas var under dessa Guernsey-dagar.

Där väntade en välkomstkommitte från Guernsey Culture and Leisure Government, och deras representant Mrs. Gloria Dudley-Owen, som framförde en välkomsthälsning på ren svenska med orden "Välkomna till Guernsey"! Det presenterades, å svenska sektionens vägnar, med en rallytallrik, som skulle erinra om vårt besök. Det bjöds på tilltugg och dricka.

Efter incheckning och rally-info, dukades för middag.

Dagen därpå ställde GOCC upp för guidning av vårt lördagsprogram, som var besök på Fort Grey, marinmuseum, en pärlfabrik och vidare till en läcker skaldjursbuffé, serverad på hotel Bon Port, med läge alldeles vid klippkanten och en utsökt utsikt över havet och i horisonten skymtade ön Jersey. Vädret visade sig från sin allra bästa sida!

Efter denna härliga måltid fortsatte vi till Saumaurez Manor och där Signeur Peter Saumarez inviterat oss till hans historiska hem, med en fantastisk delvis tropisk trädgård med fantastiska skulpturer.

Vi hittade vägen tillbaka till hotellet, där vi samlades för drinkar och middag i vanlig ordning, med inbjudna gäster från GGOCC, vilka efter middagen presenterade oss alla med en liten Guernsey-nalle med RR tröja!

Söndagen blev vi återigen eskorterade av GOCC och besökte det lilla minikapellet, gjort av mosaik, The Little Chapel.

Därefter körde vi i konvoj ner till hamnen och parkerade på Queen Elisabeth Pier, där den årliga söndagsmarknaden "Normandie Market" var i full kommers. Vi hade reserverad parkering och ställde bilarna snyggt för förbipasserande beundrare. Eftermiddagen var fri för strosande runt St Peter Port eller besök på olika sevärdheter.

Samling på hotellet för avskedsmiddag. De flesta hade under eftermiddagen sökt upp det enda öppna apoteket för att förse sig med sjösjukepiller! Erfarenheten av förra kanalkorsningen, var fortfarande färsk i minnet!

Måndagsmorgon lämnade vi hotellet i kortege längs Guernseykusten, mot hamnen. Strax innan stannade vi till vid en mack för att fylla upp tankarna - bensinen är mycket billigare på Guernsey. Så var vi klara för färd i England och till nästa hotell stopp

Kvällens middag var "normal", med tema av "Westcountry" mat.

Lördag drog vi iväg i konvoj igen till en liten gruvby, där ett gruvarbetartåg tog oss långt in i berget, för att se hur det arbetades förr i tiden. Därefter var lunch uppdukat i ett av de gamla magasinen, platsen ,en gruvby som bevarats och delvis återställts till sitt forna ursprung, bjöd på intressant vandring och man kunde tillbringa många timmar för att titta på allt.

Vi samlades i baren för en champagne reception innan middagen, som eftersom det var sista kvällen, var galamiddag med dansmusik efteråt. Dansen tråddes tills framåt midnatt.

Efter dessa intensiva dagar, var det dags att dra sig tillbaka för avresa följande morgon. Vilket innebar för de flesta en lång körning till diverse hamnlägen i England för färja till olika hemländer.

Frånsett, som tidigare nämnts, lite biltrubbel, gick allt "som på spår" och vi vinkade av alla med orden: vi ses igen på ett annat rally!

Vid pennan
Mona-Lisa Illingworth

Färden över kanalen visade sig denna gång vara av den lugna sorten. Anlända i Weymouth styrde vi kosan, genom vacker engelsk landsbygd mot Torquay och Palace Hotell. Incheckning och middag, det blev en tidig kväll.

Tisdagen blev det konvoj till Drogo Castle och sedan vidare till Bovey Castle, där en mycket smaklig lunch blev serverad. Man hade sedan fritt att strosa runt denna byggnad eller besöka Ponny farmen nära intill.

På kvällen samlades vi i baren för en överraskning, där bjöds på cider (en lokal dryck från äppelodlingarna i området) serverat av ingen mindre an Basil Fawlty (Pang i bygget) och Sibyl och deras servitör Manuel - en mycket virrig afton, (ja vi var ju i Torquay!) med påföljande oorganiserad middagsservering!

Onsdagen blev desto lugnare med konvojkörning till en närliggande Abbey, ett fullt fungerande kloster. Munkarna beundrade våra bilar och välsignade även vattnet som användes för att fylla på en läckande radiator!

Vi tog en ångtågstur till närliggande by, en del klev av tåget och sökte upp lunch ställen i närheten, andra stannade kvar på tåget och återvände till klostret.

Vi återsamlades för en grillkväll ute på terrassen.

Torsdagen var en "ledig dag", dvs. man kunde göra vad man ville - Torquay är en bedårande liten kust stad och många föredrog att vara där. Kvällen bjöd återigen på en liten överraskning i form av sjungande servitörer! Klädda som alla andra servitörer, jobbade dessa tre med att servera och uppföra sig som alla andra, tills att en bricka föll i golvet och orsakade lite förvirring och "servitörerna" åkte i luven på varandra, viftande och högröstade.

En av våra medlemmar tog det på djupaste allvar och reste sig för att lugna ner dessa upprörda "servitörer", som då brast ut i arior i bästa Pavarotti-stil. Lite snopen satte sig vår medlem igen, inseende att det var en "show" och inte en skärmytsling han försökt stoppa.

Dessa servitörer visade sig vara, mycket professionella tenorer och deras "show" blev mycket uppskattad och de förnöjde oss med en 30 min lång session av olika kända arior.

Fredag var det dags för "långkörning" och vi gav oss iväg upp till norra Devon och Arlignton Court Museum och vagnstall. Naturligtvis intogs en god lunch på samma ställe, ett angenämt ställe där vi dröjde oss kvar mesta tiden av dagen, sen var det ju en lång väg hem igen.

Vi deltagare tackar Mona-Lisa och Derek för ett mycket väl genomfört Internationellt rally i Svenska Sektionens namn. Det första Internationella rallyt i RREC regi på Engelsk mark, så vitt vi vet.

Kalle Giertz

Länk till fler bilder, klicka här!