The Hunt House seminars 339

Varje år anordnar The Hunt House seminarier kring våra bilar. På den engelska hemsidan och som bilaga i den engelska bulletinen får vi information om vilka seminarier som anordnas.

Här till höger ser du en del av årets information som kom med den engelska bulletinen till oss alla.

I år blev det 6 medlemmar i vår klubb som anmälde sig till seminarium 339 - 10-11 mars. Den avsåg Silver Shadow, Spirit och Spur.

Vi flög med Norwegian till London/LGW och därifrån fortsatte vi med en hyrbil till The Hunt House i Paulerspury. Det underlättade att vi hade en GPS med oss.

Deltagare från RREC Sweden var;
Lars Amarald
Michael Andersson
Chifford Hellzén
Lars Johansson
Tommy Almgren
Roberth Nironen

Dessutom kom medlemmar från England och Irland, så vi blev totalt 15 st.

Bara ett stenkast från The Hunt House bodde vi på Vine House.



The Hunt House är hjärtat för alla Rolls-Royce och Bentley enthusiaster. Här finns förutom arkivet med alla handlingar och ritningar på gjorda bilen även "The Silver Ghost".

Det är en underbar skönhet att se. Tänk att jag stod där fotografera bilen och rörde vid den. Man blev tårögd.

Du vet väl att du kan beställa alla fabrikshandlingar om din bil för en blygsam penning. Förutom arkivet finns även en clubshop där du kan köpa verkstadsmanualer, instruktions-böcker, reservdelslistor, jackor, mössor mm mm.

Det är där finns grejer som har loggan för både Bentley och Rolls-Royce. Naturligtvis även grejer med klubbens logo.




 
Nu blir det allvar
Ian Rimmer hälsade oss välkomna till seminariet. Ian var mellan 1966 - 1980 produktionschef och han vet vad han pratar om. Vi blev uppdelade i tre grupper. Grupp 1 var de som hade en Shadow I. Grupp 2 Shadow II och grupp tre var övriga.
Grupp 1 som jag tillhörde började med att gå igenom hur värme och air condition system är uppbyggt och hur det fungerar.
Han pekade vikten av att hålla systemet rent från skräp. Därför måste filtret för inkommande luft rengöras och även lådan under. Beskrev de olika elmotornas funktion och hur man kontrollerar funktionen.





Steve Lovatt började med att prata om vilken service bilarna behöver och hur ofta. Han gick igenom de tre servicenivåerna A, B och C.
Senare visade det sig att det finna även nivåerna D och E. Det som var bra var, att han berättade varför de olika servicepunkterna finns och vad det är som man måste göra.

Service ska göras två ggr per år, dock minst en.
A service 6000 miles eller 6 mån (arbetstid 8,5 tim)
B service 12000 miles eller 12 mån (arbetstid 10,0 tim)
C service 24000 miles eller 24 mån (arbetstid 12,5 tim)

Serviceordningen blir då, A B A C.

Pekade på vad man ska tänka på med kylaren. Visade på inspektionshålen i motorblocket. Hur man kollar bakaxeln och hur man gör när man ska fylla på olja.

Oljan i automatlådan ska bytas mellan 2-3 år. Man byter då filter, packning och O-ring. Viktigt, man ska inte använda packningspasta.

En motor som fanns där kunde startas upp. Han visade på dess funktion och på vilket sätt som man ska felsöka.

Ett Pub besök var självklart. Bara ett stenkast från The Hunt House fanns puben. Där åt vi en gemensam middag och kunde byta erfarenheter, kring både bilar och öl.




Mike Hall ska prata om mekaniken.
Det fina med The Hunt House är att där finns denna Shadow som är uppskuren. Det gör att det blir enkelt att se var sakerna sitter och framför allt se funktionen.

Mike gick igenom motorn från kylaren och bakåt.
Pekade på detaljer och berättade om vad som kan hända och vad man gör för att åtgärda problemet.

Vidare instrumentbrädan och hur man kommer åt för att
göra justeringar mm. Hur fönsterhissarna fungerar och vilken service de kräver. Dörrlåsens funktion.

Då blev det tid att lyfta upp bilen och gå in under och beskåda underverket. En fråga som jag hade var; Var, på vilka ställen kan man lyfta bilen.

En viktig sak att kontrollera är batterikabeln. Att den inte ligger för nära karossen och därigenom få nötskador och därefter kortslutning.

Genomgången av hydralsystemet under bilen var svår. Det var många slangar både hit och dit. Tryckslangar, returledningar och allt där omkring. För mig gick det inte att kunna ta emot all den information man fick.

Ett tips är att ta med sig en kamera. Ta ett kort och gör en kort notering på ett papper. Hemma får man sedan lägga puzzel på detta.
Eric Healey
pratade om karossen.
Han började med att säga att karossen största fiende var vatten. Det är nästan omöjligt att hindra vatten att komma in i bilen. Därför finns det många öppningar i bilen som ska leda ut vattnet.
Dessvärre är det så att genom att vi inte håller smuts och annat (tex löv) borta så täpper det till de ställen som ska släppa ut vattnet. Dessutom så täpps hålen ingen med hjälp av vax och underredsmassa.
Därför samlas vatten i bilen och resultatet blir rost.

Han visade på vilka ställen i bilen som blir angripna på grund av detta. Allt från skärmar och golv. Stötfångarna bak är speciellt utsatta eftersom det lätt samlas fukt och smuts där. Viktigt att man spolar rent där i mellan åt.

De som har gummilist ska kontrollera att vatten inte trängt in emellan gummit och den kromade ytan.

En sak som det är lätt att glömma är; reservhjulsupp-hängningen. Där är det själva mekanismen som måste vara smord. Det stänker upp mycket vatten och smuts där.

Noteringarna från detta seminarium blev långt. Listan över allt som man ska kontrollera på den egna bilen blev lång.
Nu har man jobb att göra nästa vinter. Nu är det nästan försent eftersom våren verkar bli tidig i år. Det blir endast
det som är absolut nödvändigt som man hinner göra.


Seminariet är över och vi åker med hyrbilen tillbaka till
flygplatsen. Vi summerar alla intryck och är överens om att
det var ett bra seminarium.

Bara det här om hur man läser av oljestickan.
Vi är vana med att dra upp stickan, torka av den och stoppa
tillbaka den, och därefter läsa av den.
Fel, fel
Det första man gör på morgonen efter att bilen stått är att
dra upp oljestickan och läsa av direkt.

Vid kamera och datorn
Roberth Nironen
Gävle
www.rrec.se