1939 Rolls-Royce Phantom III

Chassinr 3DL112, OHV-motor V12 på 7.4 L.

Detta chassi har en mycket intressant historia. Det är en av de sist tillverkade Phantom III och lämnade fabriken i september 1938 för Berlin. Där var avsikten att chassit skulle förses med en skräddarsydd kaross av Erdmann & Rossi. Men kriget kom emellan och man trodde att chassit hade förstörts. På sent 50-tal ryktades det om att chassit överlevt. En engelsk racerförare Ian Burgess vistades på ett sjukhus i Berlin efter en krasch vid Avus autodrome, när en bekant i staden nämnde att det skulle finnas ett ”splitter nytt Rolls-Royce chassi, som fortfarande var i originalförpackningen”.

Burgess blev retad av landsmän för denna osannolika skröna. Men 1962 beslöt hans chef  Leonard Potter sig för att ta med Burgess till Berlin för att på plats undersöka om det fanns någon sanning bakom ryktet. De båda männen visades till området där Erdmann & Rossi haft sin verksamhet. Det mesta låg i ruiner. De lyste med ficklampa genom en glipa i ett gammalt tegelskjul, som fortfarande var täckt av skräp.

Där kunde de båda männen skymta ett stort chassi. De tog sig in och det visade sig att chassit var i stort sett helt, men saknade grillen. Efter viss förhandling lyckades Potter köpa chassit ”as is”. Därefter smugglades det till Belgien gömt i ett lass med kålhuvuden (!). Från Belgien flögs chassit till England.

JB köpte chassit av Potter i september 1965. Det är nu helrenoverat och kommer att förses med tidstypisk kaross Sedanca deVille byggt av Franay i Paris. (I NCM:s samling finns f.ö. en otroligt elegant 1951 Bentley Coupe deVille med kaross av Franay. Bilen levererades till Aristoteles Onassis hustru Tina Onassis Niarchos, se bilder).