Årets årsmöte och rally avhölls i sydvästra delarna av Sverige. Basen var ärevärdiga Örenäs Slott där många av oss samlades redan på torsdagskvällen för att mingla med både nya och gamla vänner.

Totalt var vi nästan 100 deltagare i 50 bilar. God stämning redan från början. Vi finparkerade framför slottet med utsikt över Öresund.

Efter en närande frukost började själva rallyt med en bilfärd till det fantastiska Norrvikens Trädgårdar, där blomsterprakten inte stod Engelska trädgårdar efter.

Vi ställde upp bilarna inne i själva trädgården och njöt av det vackra vädret och omgivningen. Flera tusen besökare kom och lät sig tjusas av våra vackra bilar. Årsmodellerna var från 1922-2018, en riktigt fin spridning.

Nu delades vi in i två grupper där den ena i taget for med en dubbeldäckare till Birgit Nilsson museet, en riktig pärla. Mycket professionellt och underhållande.

På museet fick vi följa Birgits liv och karriär och även gå in i hennes barndomshem.

Vi fick även veta att Birgit Nilson priset delas ut vart tredje år och är på en miljon dollar, som tas från räntan på stiftelsens kapital. Förutom detta delas ett mindre pris ut årligen till blivande operastjärnor.

Det berättas att Maria Callas var den mest väl betalda artisten på Metropolitan i NewYork. Hon fick 1000 dollar per kväll. Birgit förhandlade sig till 5000 dollar per kväll, och det var på 60-talet!

Birgit tillfrågades under en intervju om hon brukade sjunga i duschen och svaret blev ''Jag har inte råd''. Hon hade ett mycket omväxlande och framgångsrikt liv som hon drev med stor målmedvetenhet.

När Birgit för första gången sökte sångarlycka i Stockholm fick hon rådet av sin mor ''Fungerar inte sången kan du alltid söka tjänst som hembiträde''.

Efter återtåg till Norrviken och lunch var det dags att återvända de fem milen till Örenäs där vi avnjöt festmiddag i stora salen på slottet. En riktigt god trerätters serverades.

Underhållningen bestod av Miro som spelade Bellman i full utstyrsel samt guiden från Birgit Nilsson museet, Mathias Een (en av Birgit Nilssons lärljungar).
Mathias framförde musik från 1920-tal till 1960-tal, bl.a Karl Gerhard, Ernst Rolf och Povel Ramel.

Roberth Nironen avtackades med några flaskor whisky efter 16 år(!) som sekreterare, webbmaster och ansvarig för medlems och bilregistret. All heder till honom, vi tackar för ett fantastiskt jobb!

Priset till vackraste bil gick till Stefan Norén och hans vackra Bentley R Type 1953.
Priset till bästa rally gick välförtjänt till Ulf och Barbro Claeson för Västmanland rallyt.

Till middagen spelade även kvartetten ''Good Times Band''. Vi noterade med glädje att vi hade ett ökande antal barn/ungdomar på sittningen. Baren blev en bra slutstation på kvällen.

Lördagen inleddes med en god och närande frukost innan vi styrde bilarna mot Krapperups Slott på väg mot Mölle.
Slottet är mycket intressant med anor från 1300-talet och bebott till för bara några årtionden sedan.

Efter slottsbesöket fortsatte vi via Mölle ut mot Kullen där lunch intogs på golfrestaurangen. Sedan besöktes Kullens fyr med omgivningar, utsikten är magnifik.

Efter hemfärd och lite vila åkte vi nu färja till Ven, blev guidade i Tycko Brahes fotspår och avslutade med whisky provning och middag på distilleriet ''Spirit of Hven''. Så färja tillbaka till Örenäs för ett nattfösare. Vi somnade ovaggade.

På söndag morgon var vi så många som nästan 55 personer som deltog i årsmötet.

Det noterades att vår förste ordförande Claes Wretfors samt Richard Fenner från The Hunt House närvarade.

Under mötet avtackades Roberth N, Anders B samt Kalle Giertz för välgenomförda tjänster.
Så gavs även en liten men mycket välförtjänt gåva till Göran med medarbetare.

Vi har varit på många rallyn och tycker årets rally var ett av de allra bästa! Vi vill rikta ett varmt beröm till Göran och medarbetare för ett helt suveränt upplägg, bra jobbat!!!

På söndagen fanns även möjlighet att bevista Sofiero Slott vilket fler än tio bilar nappade på. Fantastisk blomsterprakt, speciellt rhododendronen.

Nästa årsmötes rally blir vid Torskogs Slott vid Lilla Edet med Björn Sundqvist och Andreas Dahlqvist som rallygeneraler. Välkommen!

Vid pennan
Per & Monica Östlund med familj

Foto:
Anders Rohdin
Roberth Nironen

Länkar till mer material att titta på