Renoveringen av Bentley S "264:an" del 3 |
Anders Rohdin |
. | |
Karosserirenovering I den här delen tänkte jag berätta för er om karosserirenoveringen. Tanken är ju att jag skall renovera bilen själv, men någon plåtslagare är jag definitivt inte, så här tar jag hjälp av företagets erkänt duktige man, Lars Lagerblad. Ett tag tänkte jag att jag kanske kunde prova på lite grann av hans färdigheter, så jag bad honom visa mig hur man tennspacklar. Lasse tog villigt fram alla attiraljer, träslev, vax, bomullstrasor, gassvetsen och så tennstänger förstås. När han hade visat mig på en liten bit vad enkelt det är, var det så min tur. Efter en stund lyckades jag faktiskt få på lite tenn på en skärmsida och jag kände mig mycket stolt. Men Lasse tittade och sade lågmält till mig att det var nog inte så bra. Du måste värma lite till annars blir det ”kall-lödat” och då flagar det bara. Lite snopen värmde jag nu lite, lite till, mycket försiktigt. Plopp sade det bara och så låg all tennet på golvet i stället. Nej, karossarbetet får allt Lasse göra. Det är ju meningen att bilen skall bli perfekt. Plåtarbetet påbörjas När hela inredet hade demonterats och blästrats på insidan var det så dags att starta karosserirenoveringen. Jag tog inte av karossen från ramen först, då det kan ge passningsbekymmer senare. Jag började att med att se hur de plåtrena skärmarna, luckorna och dörrarna passade. Alla skador och fel märktes ut med en tuschpenna. Mycket av felen berodde på de tidigare svetsarbetena som utförts på ett mer normalt sätt. Sedan var det dags att ta av alla dörrar, luckor o s v, eftersom det nu gällde att först få till A-, B- och C-stolparna. De är stommen som avgör resten. A-stolparna hade ganska mycket rost på ”fotändarna”. Här fick vi köra rent med en roterande porös skiva tillverkad av 3M. Dessa skivor kan jag verkligen rekommendera trots att de är tämligen dyra, men de gör rent även i rostiga porer, slipar lätt bort färg och limrester m m. På ena sidan skar vi upp främre tröskeldelen för att justera stolpen lite grann. B-stolparna visade sig vara krokiga. Spelet mellan framdörrarnas bakkant och bakdörrarnas framkant skall ju vara lika mot B-stolpen. Bredden på stolparna fick modifieras med ca 1 mm. Vidare fick vi bryta stolparna till rätt position även utåt/inåt. Nu fick vi montera på de nakna dörrarna igen för att se om vi fått till det bättre med alla spel. Jag tyckte nog att det såg ganska skapligt ut, men Lasse som förstår hur det blir när det kommer färg på alla kanter sade att spelen nu var lite för små. På C-stolpen var det inga större problem att öka spelet för där låg det tenn som han kunde skava bort på de partier där spelet var för litet. I botten fick Lasse sprätta upp tröskeln och svetsa igen den igen på några ställen för att få till ett bra mått. B-stolparna stämde nu efter lite efterjusteringar ganska bra men några ändringar fick göras på dörrarna för att det skulle bli perfekt. Reparation av dörrarna Bakdörrarna var tämligen bra men lite bucklor fick Lasse ta itu med. Detta är verkligen inget arbete för amatören. Visserligen är aluminium som dörrarna är gjorda i mjukt och lätt att böja, men plåten växer lätt och den är svår att krympa. Man kan ju inte heller till skillnad mot stålplåt förtenna det sista, då tenn inte biter på aluminium. Här gäller det alltså att få det perfekt om man inte vill ha spackelkakor på dörrarna. Stödkanterna under bakdörrarna var illa anfrätta så här blev det att svetsa i nya plåtbitar. Att svetsa i aluminium är också ganska svårt. Man måste förstås ha en speciell svets. Vi använder aluminiumtråd och en blandgas Mison AR. För att sedan få till passformen mot B-stolparna svetsade Lasse på ett par millimeter med aluminiumsvets på ryggen i framkant på ena dörren. Sedan slipade han bort material tills rätt spel uppnåddes. På andra sidan var problemet att det var för trångt, varför han här slipade ned ryggen så mycket att den från början vikta kanten (180 grader) delade sig i två plåtar! Detta gjorde dock inget, för att efter kanske ha slipat bort 3 mm lade han på en 1 mm ny svets och slipade rent till rätt passform. Det går nu inte att se att plåten inte alltid har varit en enhet. Jag vet inte hur många gånger som dörrarna åkt av och på bilen innan passformen godkändes, men det var många. När det gällde framdörrarna var problemen likartade men vänster fram var väldigt bucklig och illa hanterad, varför vi beslöt oss för att byta ut ytterpanelen mot en ny. Gamla punktsvetsar tas bort med en speciell punktfräs. Sedan var det bara att vika bort övervikningarna så lossnade den gamla panelen. Innan den nya monterades borrade Lasse hål med cirka 5 cm mellanrum i den del som skulle vikas runt dörrstommen. Därefter lades den nya panelen på plats och veks runt stommen. Därefter fyllde Lasse de nyborrade hålen på baksidan med svets som sedan finslipades. Snyggt och elegant. Här ser vi den ”avskalade” framdörren med ny yttersida som väntar på montering. Reparation av skärmar För att komma åt detta fick tröskelns
frontgavel tas bort. När denna var borta fick jag också se att när bilen
varit på tectylbehandling 1980 kände man inte till tröskelkonstruktionen,
för de nya trösklarnas yttre rum saknade allt vad rostskydd heter. Men de
hade turligt nog klarat sig ändå de få åren bilen rullat på vägen efter
tröskelbytet. När det hade kommit nya plåtar på hjulhus m m svetsades nya
karosserifästen på plats och därefter nya gavlar på trösklarna. Ett nytt karosserifäste monteras. Här syns också den diagonala innerväggen i tröskellådan. |