En grym historia - demontering av ett topplock Peter Gavel
  1993-03
Rolls-Royce B60-motor sitter i Bentley Mk VI, R-type och S1 samt i RR Silver Wraith, Dawn och Cloud. Det är den berömda halvtoppsexan. I sitt slutliga utförande, med 4,9 liters slagvolym och hellånga cylinderfoder, anses motorn vara den kanske bästa som R-R någonsin byggt.

Förr eller senare kommer dock den stund när topplocket skall monteras av. Det här handlar om ett sådant äventyr, framtvingat av ett kolvringshaveri sommaren -91. Då hade toppen suttit där, orörd i drygt 40 år.

Coca-Cola
Topplocket hålls av 39 pinnbultar, gängade BSF i båda ändar. Det är en vertibel skog av pinnbultar, och de flesta är garanterat fastbeckade och fastkorroderade i topplockets aluminiumgods. Locket går inte att rubba.

Det har prövats många metoder att få loss topplocket under åren. Till de mer fantasifulla råd vi fått i det här fallet hör att i veckor begjuta pinnbultar och topplock med Coca-Cola - ett fludium användbart till mycket - innehållande fosforsyra.

Vi har sett sorgliga rester av en sådan här Bentleymotor som skadats av våldsamma män med brytjärn och såg. Även välrenomerade företag har misslyckas. Att få loss B60:ans topplock är tydligen mandomsprovet.

Elsvets är lösningen
Min vän och problemlösare i Torshälla, Harry Strandberg, förstod genast vad som borde göras. Det var en grym metod han föreslog och jag avfärdade den först, ..inte på min motor, tack.

Man svetsar enligt Harry fast muttrarna där de sitter på sina pinnbultar. Det ger två effekter. Den ena är att bultarna blir tillfälligt varma och kanske arbetar sig loss, den andra att man får möjlighet att använda hylsnyckel till att vrida ur pinnbultarna.

Det här visade sig fungera alldeles utmärkt. Alla 39 utom en gav snällt med sig. De lät sig vridas loss och tas ur. Man fick vrida kraftigt, försiktigt men bestämt. Det gick så bra att till och med den 42 år gamla topplockspackningen till slut kunde återanvändas.

Till vilket pris?
 

Bild av topplocket
Hans Sundqvist, Torshälla - också han en duktig man - gjorde svetsjobbet. Muttrarna svetsades fast men inte mer. Resultatet var att vi senare kunde rädda flertalet pinnbultar med hjälp av Harrys svarv. Vi fick nytillverka ett fåtal pinnbultar och behövde köpa 30 st nya muttrar. Det, plus "ett antal" ör, var hela priset för denna radikala men faktiskt säkra metod för topplockdemontering. Rekommenderas.

Till sist så passade vi på att hyvla locket för att göra det plant och höja kompressionen någon enhet till idag mer normala ca 7,5:1. Mycket verkningsfullt.
 
   
www.rrec.se