Byte av kullager | Peter Gavel |
1995-02 | |
Ena bakre hjullagret var dåligt på Bentleyn. Här behövdes absolut ett nytt och jakten på reservdelar blev som vanligt fylld av upplevelser. Redan på svenska västkusten blev det napp - originalreservdel (ex Förenade Bil)! Men när vi kom till det rabatterade priset, visade sig detta vara 2.500 kr. Mycket pengar för ett enda kullager. |
Fischer Bearing, FBC På en bil från 40/50-tal, tillverkad av RR Ltd, finns förstås inga vanliga hjullager utan speciella. Det udda i det här fallet är att innerringen är bredare än ytterringen samt inåtvänt rundade faser. RR:s reservdelsnummer RG5365, alt 6986. Tillverkare av det havererade lagret var FBC,UK. SKF Räddningen, innan jag måste bita i det sura äpplet, köpa det dyra kullagret, var att jag fann ett helt vanligt svenskt SKF, nr 6309-Z/C3. Kostar ca 300 kr. Men där är inneringen lika smal som ytterringen. Den yttre hade rätt mått, tack och lov. Kvalitén är otvivelaktigt "hög", blå-gul. Anpassningen Vi tillverkade lösa ringar som motsvarade måttskillnaderna mellan FBC-lagret och SKF:S, se bild. Mäster, han som gjorde detta projekt perfekt, var som vanligt Harry Strandberg, Rådmannens mekaniska, Torshälla. Han gjorde också den påkrympta ring som håller ihop bakaxelinstallationen, ej visad i bilden här intill. |
www.rrec.se |