Byte av kullager Peter Gavel
  1995-02
Ena bakre hjullagret var dåligt på Bentleyn. Här behövdes absolut ett nytt och jakten på reservdelar blev som vanligt fylld av upplevelser. Redan på svenska västkusten blev det napp - originalreservdel (ex Förenade Bil)! Men när vi kom till det rabatterade priset, visade sig detta vara 2.500 kr. Mycket pengar för ett enda kullager.  
Fischer Bearing, FBC
På en bil från 40/50-tal, tillverkad av RR Ltd, finns förstås inga vanliga hjullager utan speciella.

Det udda i det här fallet är att innerringen är bredare än ytterringen samt inåtvänt rundade faser.

RR:s reservdelsnummer RG5365, alt 6986. Tillverkare av det havererade lagret var FBC,UK.

SKF
Räddningen, innan jag måste bita i det sura äpplet, köpa det dyra kullagret, var att jag fann ett helt vanligt svenskt SKF, nr 6309-Z/C3. Kostar ca 300 kr.

Men där är inneringen lika smal som ytterringen. Den yttre hade rätt mått, tack och lov. Kvalitén är otvivelaktigt "hög", blå-gul.

Anpassningen
Vi tillverkade lösa ringar som motsvarade måttskillnaderna mellan FBC-lagret och SKF:S, se bild.

Mäster, han som gjorde detta projekt perfekt, var som vanligt Harry Strandberg, Rådmannens mekaniska, Torshälla.

Han gjorde också den påkrympta ring som håller ihop bakaxelinstallationen, ej visad i bilden här intill.

 
 
www.rrec.se