Det brukar löna sig att flöda förgasaren
som starthjälp. Det vet alla som tillämpar metoden. På S.Cloud (I) och
tidigare modeller med SU-förgasare finns en flödarknapp på vardera
flottörhuset. Den saknas på S Shadow 6,23. Hade jag den bilen skulle jag
se till att få fram den funtionella grejen, flödarknappen.
Den kan bland annat tala om ifall det finns bensin i flottörhuset eller
inte. Man hör ju och känner flottören skvalpa i sitt bensinbad - annars
är det tomt!
Förgasaren på aktuell S Shadow heter SU HD8. Flottörhuslocket ser
likadant som på Cloudens förgasare, men en liten skillnad bara. Hålet
för flödarknappen är inte uppborrat. Gjutningen tycks vara densamma och
platsen för flödarknappen är given.
Sedan 1947 borrade jag med framgång mitt första hål i flottörhuslock - i
familjens båtmotor, Kermath Sea Cub. Motsvarande operation kan i
SU-fallet göras på tre sätt.
(1) Själv skulle jag borra ett 1,5 mm hål och vid behov använda en
ståltrådsstump som flödare.
(2) Puristen kan antingen köpa bara knappen med tillbehör, borra upp och
montera eller
(3) köpa ett nytt knappförsett lock. Det senare torde heta "Later Type
T2 Lid, AUE998 (LH) and/or AUE 999 (RH)". Svensk leverantör:
Förgasar-teknik i Söderköping.
Vill man inte att fara omkring med ett öppet 1,5 mm hål, köper man
förslagsvis en klen rundstav av bokträ i modellaffören, tex Wentzel i
Stockholm, och tillverkar en löstagbar propp |
|