Vem har inte haft problem med sin SU
dubbelpump, bensinpumpen som sitter i Din Rolls eller Bentley? Även när
den tycks fungera, är det kanske bara ena halvan som tickar och går. Då
har man sämre pumpkapacitet och det är farligt vid kraftkrävande
omkörningar.
Ibland vill bensinpumpen inte gå alls. Den är stilla och tyst. Det
brukar bero på brytarspetsar som är utnötta, utbrända eller som fått en
elektriskt isolerade beläggning. Ett otrevligt fel är läckande
pumpmenbram. Då kan bensin ta sig ut till pumpens gnistrande
brytarspetsar. "Poff" säger det - eller värre.
Renovera
Puristen renoverar sin SU-pump. Det är naturligtvis riktigt att göra så
även om det finns andra infallsvinklar. Renoverar Du så byt både brytare
och membram. Se till att Du får dem med "långa Spindeln". Brytare skall
monteras med rätt spel. Är Du osäker på vad detta betyder, ring mig, 016
344140. En välrenoverad pump bör kunna hålla rätt länge.
Jag tänker köra till Spanien nu i höst med min - men tänker också ha med
en reserv, en lätt och mindre skrymmande pump. Förgasar-Teknik i
Söderköping, 0125-44030, är en användbar leverantör av delar till
SU-pumpar och -förgasare.
Byta till replica-pump
Engelska BFS, Burlen Fuel Systems, nytillverkar SU-förgasare och
SU-pumpar. Man har en pumpmodell för bilar byggda "postwar" av
Rolls-Royce Ltd. Den ser ut och tickar som en gammaldags SU dubbelpump
men har en annan, sannolikt driftsäkrare brytaranordning. Pumpen kan
beställas från BFS eller Förgasar-Teknik. Priset är ca 3.000:-. Finns
för positiv och negativ jordanslutning.
Ersätta med annan
Om inte annat så för att ha tillgång till en reservpump kan man pröva
andra fabrikat. I den andan monterade jag häromdagen i min Bentley den
kanske bästa elektriska pumpen av annan konstruktion än SU:s. Jag har
ägt den i 25 år, installerad i båten. Vid köptillfället hette pumpen
Bendix 476087, senare Facet HiPerf "Blue Top". Brytarfunktionen finns i
ett argonfyllt utrymme.
Pumpen fungerar alldeles utmärkt i min Mark VI och sannolikt även i
andra Rolls-byggda bilar. Den är avsedd för negativ jordanslutning. Hur
jag gjorde min bil, som positiv jord, kan jag berätta om Du ringer mig.
Bendixpumpen ger nominellt 170 liter/tim och trycket 6á 7 PSI.
Kapaciteten är därmed omkring dubbelt så hög som en SU:s. Även trycket
är högre men jag vet att det går, har provat. Det går bra! |
|