Lyfta häcken på Silver Cloud

Peter Gavel

  2003-04

Det som sägs här gäller i princip alla Rolls-Royce byggda bilar efter 1946 men före Silver Shadow. I en artikel i RREC Bulletin härom året skisserade jag en lösning på problemen med nedsuttna bakfjädrar på Silver Cloud-chassit, en idé som jag presenterade utan illustrationer. Den var ett speciellt utformat extrablad till ordinarie bladfjädrar, som jag hade i tankarna. Skissen här nedan kan synas avig men är, påstår jag,
utvecklingsbar. Bilden visas på begäran.

Det fina ar att grejen är en ren tillsats, reversibelt alltså. Så också i alternativen I och II.

Alternativ lösning (I)
En vän till mig har en husvagn dragen av personbil (Volvo 960 tror jag det är). Han har berättat hur han bytte ut bilens spiralfjädrar mot luftkuddar. De regleras elektriskt från förarplatsen och funkar suveränt enligt honom. Enda
nackdelen var luftpumpens ljud. Det var hörbart. Numera finns tystare elpumpar som klarar den saken.

Jag kan förmedla kontakt med denne man. Han kan nog bygga detta som ett komplement till befintliga bladfjädrar på S Cloud eller S Wraith.

Alternativ lösning (II)
Silver Cloud liksom många andra Rolls-Royce byggda bilar har svagt verkande stötdämpare i sina fjädringssystem. Det räcker inte alltid med att flytta spaken på rattstången från Normal till Hard!

Rallyåkarna i ”London – Mexico”, paret Noble i en Bentley S1 Continental 1955, adderar med Bilstein teleskopstötdämpare både fram och bak – alltså tillskott till bilens befintliga dämpare. Leverantör sannolikt Harvey Bailey Engineering Ltd, se HBE:s annonser i RREC:s Advertiser.

Det påminner mig om att teleskopstötdämpare kan kompletteras med utanpåliggande spiralfjädrar och bli så kallade Coil-Overs. Inställningen gör man mekaniskt genom att vrida det gängade undre spiralfjäderupplaget på teleskopdämparen. Även den lösningen för S Cloud kan man nog diskutera med HBE, välkända inom rally och banracing. Det skulle ge en bakfjäderförstärkning med viss reglerbarhet.

 
www.rrec.se