Det som sägs här gäller i princip alla
Rolls-Royce byggda bilar efter 1946 men före Silver Shadow. I en artikel
i RREC Bulletin härom året skisserade jag en lösning på problemen med
nedsuttna bakfjädrar på Silver
Cloud-chassit, en idé som jag presenterade utan illustrationer. Den var
ett speciellt utformat extrablad till ordinarie bladfjädrar, som jag
hade i tankarna. Skissen här nedan kan synas avig men är, påstår jag,
utvecklingsbar. Bilden visas på begäran.
Det fina ar att grejen är en ren tillsats,
reversibelt alltså. Så också i alternativen I och II.
Alternativ lösning (I)
En vän till mig har en husvagn dragen av personbil (Volvo 960 tror jag
det är). Han har berättat hur han bytte ut bilens spiralfjädrar mot
luftkuddar. De
regleras elektriskt från förarplatsen och funkar suveränt enligt honom.
Enda
nackdelen var luftpumpens ljud. Det var hörbart. Numera finns tystare
elpumpar som klarar den saken.
Jag kan förmedla kontakt med denne man. Han kan nog bygga detta som ett
komplement till befintliga bladfjädrar på S Cloud eller S Wraith.
Alternativ lösning (II)
Silver Cloud liksom många andra Rolls-Royce byggda bilar har svagt
verkande stötdämpare i sina fjädringssystem. Det räcker inte alltid med
att flytta spaken på rattstången från Normal till Hard!
Rallyåkarna i ”London – Mexico”, paret Noble i en Bentley S1 Continental
1955, adderar med Bilstein teleskopstötdämpare både fram och bak –
alltså tillskott till bilens befintliga dämpare. Leverantör sannolikt
Harvey Bailey Engineering Ltd, se HBE:s annonser i RREC:s Advertiser.
Det påminner mig om att teleskopstötdämpare kan kompletteras med
utanpåliggande spiralfjädrar och bli så kallade Coil-Overs.
Inställningen gör
man mekaniskt genom att vrida det gängade undre spiralfjäderupplaget på
teleskopdämparen. Även den lösningen för S Cloud kan man nog diskutera
med HBE, välkända inom rally och banracing. Det skulle ge en
bakfjäderförstärkning med viss reglerbarhet. |
|