När man tar bort
fördelarlocket är det lätt att bli konfunderad. Några modeller har
dubbla brytarspetsar men bara tre nockar på fördelaraxeln på en
sexcylindrig motor. Vissa
V-åttor har fyra nockar när andra har åtta. Med dubbla
brytare ökar driftsäkerheten men det blir också en större utgift när det är
dags att byta brytarspetsarna.
Tittar man på V-åttor i 60-talets Silver Cloud och Bentley har de endast
fyra nockar på fördelaraxen. Brytarsystemet är uppbyggt som två separata
Vfyramotorer som synkroniseras till en motor. Om den ena av brytarkretsarna
slutar fungera, kan man köra på de andra fyra fungerande cylindrarna med
reducerad motorkraft. Samma uppbyggnad har de sexcylindriga bilarna som har
tre nockar och dubbla brytare.
Silver Cloud V-8
Det är viktigt att motorhalvorna är rätt synkroniserade för att få maximal
kraft. Brytare A har ett fast monterat läge i fördelaren och endast
avståndet för brytarens öppningsläge kan ställas in. Med brytare B ställs
tändavstånd in och på plattan som brytare B är monterad på ställs
synkroniseringstiden in så att den andra motorhalvan inte ger tändning för
tidigt eller för sent. Normalt rör man aldrig denna plattas inställning när
man byter brytarspetsar.
Men om olyckan är framme och man inte har läst instruktionsboken om vilka
skruvar som ska lossas är det bra att kunna ställa in synkroniseringen igen.
Ställ in brytare A med det i instruktionsboken rekommenderade avståndet
0,48–0,53 mm med bladmått.
Om du använder kamvinkelmätare är avståndet 72 grader när båda brytarna är i
drift. Lättast är det att ställa in varje brytare för sig. Sätt en liten
papperslapp mellan en av brytarspetsarna, då skall mätaren visa 36 grader.
Flytta sen över papperslappen till den andra brytaren och ställ in samma
värde. Tag sen bort papperet och värdet bör då vara 72 grader.
Lyft bilen så du kan komma under motorn; en smörjbrygga är det bästa
alternativet för detta arbete. Lossa den lilla luckan som sitter på
svänghjulskåpans underdel. Vrid motorn (kan göras med en stor skruvmejsel på
startkransen eller använd startmotorn) så att markeringen på svänghjulskåpan
ligger för märke A på svänghjulet.
Lossa fördelaren. Slå sen på tändningen och vrid sakta hela fördelaren så
att brytare A öppnar (den främre brytaren). För att lättare se när brytaren
öppnar är det lämpligt att använda en testlampa. Sätt testlampans klammer på
motorn eller något annat ställe där det finns jord; spetsen på testlampan
håller du på brytarspetsens rörliga del. Vrid nu fördelarhuset sakta medurs.
När brytaren öppnar tänds lampan. Skruva fast fördelaren i detta läge. Stäng
sedan av tändningen (rotationsriktning för fördelaraxeln är moturs när motorn
går). Vrid nu motorn tills bokstaven B blir synlig på svänghjulet och
stämmer mot svänghjulskåpans markering. Vrid på tändningen igen och sätt
testlampan mot den rörliga delen på brytare B (den bakre brytaren).
Skruva sen synkroniseringsplattan tills lampan tänds. När lampan tänds skall
plattan skruvas fast. Är det en sexcylindrig motor används ett
specialverktyg för att ställa in plattan som synkroniserar de två
motorhalvorna.
När man tittar på motorns tändföljd börjar man räkna första cylindern A1,
längst fram på motorns högra sida (från föraren räknat). Den vänstra sidan
kallas B-sida. Tändföljden är A1-B1-A4-B4-B2-A3-B3-A2. På fördelarlocket är
A1 snett upp till höger från föraren räknat(klockan 1). Rotorn roterar
moturs så tändföljden räknas moturs från A1.
Silver Shadow har åtta nockar och dubbla brytare i sina tidiga fördelare där
syftet är att få en längre öppnings tid och därigenom en starkare gnista på
brytarspetsarna.
I nästa nummer ska vi beskriva hur man ställer in brytarspetsar och tändning
på Silver Shadow. |
|