Hej
Lars!
Jag
håller på att renovera min P11 Continental 1931
Sports Saloon och är nu klar med
karossen samt allt träarbete. Arbetet har
pågått i tre år… Samtidigt renoverar jag en 20/25
Sport Saloon. Min fråga är då jag nu
arbetar med chassiet: Vilken ytbehandling har
skruvar, bultar, brickor och muttrar haft?
Det är
förvånansvärt bra skick på grejorna. I min
efterforskning har jag tittat på pistoler från
20-30-talet som är blåanlöpta. Just ordet
anlöpning kan det vara nyckeln till lösningen?
Svar
Att
skruvar och det övriga materialet är i så
bra skick har sin förklaring. Man renade
järnet flera gånger för att bli av med
slaggprodukter. Efter några samtal fick jag
svaret av Anders Rohdin. Man gjorde en
kadmiering, det är en typ av Zink
behandling, vilket med nuvarande EU
regler är förbjudet att utföra.
Anders berättade att det finns ett lager med
skruvar och muttrar i England men dessa skall
förstöras på grund av de nya lagarna.
Det
skall finnas en firma som utför en
liknande ytbehandling i Göteborg.
Kanske någon av våra medlemmar på
solkusten vet namnet på företaget?
Jag
undrar också om du har någon bättre
rengöringsmetod än ståltrissan på svarven?
Skruvarna blir väldigt blanka men gängorna
rensas bort.
Svar
Det
finns många olika knep att få bort rost
och gammal smuts. Olika typer av
avrostningsmedel kan du köpa i
biltillbehörsaffärerna. I Classic Motor
Magasin nr 7 2003 är det en mycket
intressant artikel om avrostning. Man
beskriver hur man använder en
batteriladdare, kaustiksoda samt en
zinkplåt.
|
|