2016-01-25 Senaste
nytt från MHRF om chassinummer. - Ett steg framåt, men långsamt. Länk till skrivelse från SSF till MHRF gällande chassinummerkontroll Länk till skrivelse från MHRF till Swetic angående ovanstående brev. |
2015-05-18 |
Skärpt kontroll av chassinummer när du ska kontrollbesikta |
Jag har en Silver Shadow 1969. Vid
kontrollbesiktningen uppstod lite kaos. Alla tidigare besiktningar har de nöjts sig med att ta chassinumret från den platta som finns nitad i chassit mot instrumentbrädan. Den snygga Rolls-Royce skylten. Den dög inte längre, utan nu ville man se det instansade chassinumret. Jag sa att det inte finns något instansat. Alla tidigare år har RR skylten godkänts. Upplystes om att det nu skärpa krav och att det ska finnas ett instansat chassinummer. Lycka till. 4 personer sökte chassinumret i motorrummet med hjälp av ficklampor. Till slut tillkallade man en besiktningsingenjör. Han började med att titta i datorn och sedan i motorrummet, under tystnad. Sedan sa han; släpp igenom bilen. Ingen ytterligare kommentar. Ingen notering i protokollet. Detta fick mig att börja fundera och sedan kolla vad som gäller. Roberth Nironen Via MHRF´s hemsida fick jag veta följande: |
Kontrollbesiktning/krav på identitetsnummer inslaget i
fordonet
Från och med 1 juli 2014 har besiktningsföretagen skärpt
kontrollen av identifieringsmärkning på fordon som ska ha sådan märkning
inslagen enligt föreskrifterna. Avsaknad av inslagen
identifieringsmärkning kan innebära att fordonet ännu en gång föreläggs
om registreringsbesiktning. Om besiktningsföretaget inte säkert kan identifiera fordonet, t ex om märkningen är skadad, saknas eller helt enkelt inte kan hittas, ska fordonet föreläggas om registreringsbesiktning. Kan fordonet ändå säkert identifieras kan fordonet ändå godkännas. I båda fallen ska korrekt märkning nu slås in i fordonet enligt besiktningsföretagen. I de fall där du som kund riskerar ett föreläggande om registreringsbesiktning ska du kräva att få tala med en besiktningsingenjör som utför registreringsbesiktningar och/eller företagets tekniska support. Besiktningsteknikern som utför kontrollbesiktningen ska inför ett eventuellt underkännande av en bil/släp när inslagen identitet inte kan hittas alltid samråda med en behörig besiktningsingenjör. Som kund ska man alltid kräva att få tala med besiktningsingenjören. Enligt uppgift till MHRF ska denna fått särskilda instruktioner hur dessa fall ska hanteras. Fordonet kan ofta identifieras med hjälp av annan märkning från fabriken t ex plåten innanför vindrutan, motornummer, chassiplåt. Som fordonsägare får du sedan se till att numret stansas in i fordonet för att sedan återkomma och få fordonet godkänt. Det är då viktigt att besiktningsföretaget preciserar i vägtrafikregistret var numret är inslaget. Lösningen väcker för MHRFs del flera frågor kring
förfarandet och rättssäkerheten i samband med utförandet och framtida
kontroller. |
TSFS 213:63 4 KAP. IDENTIFIERINGSMÄRKNING Övergripande krav Bil och släpvagn som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare, ska ha identifieringsmärkning som uppfyller kraven i direktiv 76/114/EEG (se 2 kap. 22 §). 2 § Bil och släpvagn som tagits i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1971 eller senare års modell, ska ha identifieringsmärkning som 1. uppfyller kraven i direktiv 76/114/EEG (se 2 kap. 22 §), eller 2. uppfyller kraven i 5–7 §§. 3 § Bil och släpvagn av 1969 till och med 1970 års modell, ska ha identifieringsmärkning som är instansat i fordonet på tydligt och varaktigt sätt. 4 § Bil och släpvagn av 1968 eller tidigare års modell, ska ha identifieringsmärkning (chassinummer eller motsvarande) som är instansad i fordonet eller anbringad på skylt på fordonet. Krav enligt 2 § 2 5 § Bil med självbärande karosseri ska ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna ska uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning. Primär identifieringsmärkning ska vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut. Sekundär identifieringsmärkning ska på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordonets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut. Identifieringsmärkning ska vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av eftermonterade utrustningsdetaljer. 6 § Identifieringsmärkning ska vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna. Höjden på bokstäver och siffror i primär identifieringsmärkning ska vara minst 7 mm. Denna höjd får dock minskas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell. Höjden på bokstäver och siffror i sekundär identifieringsmärkning ska vara minst 4 mm. 7 § Inom en tioårsperiod får två eller flera fordon av samma fabrikat eller märke inte ha samma identifieringsmärkning.
|